Masalah Berat Badan kerana Metabolisme??



Siapa ada masalah BERAT BADAN mcm kak ja ??
Dah diet, dah kurangkan makan waktu malam tapi still jarum penimbang tak turun.
Pernah tak tengok kawan2 makan punya la banyak tapi tak gemuk…runsingkan.
Bila dikaji-kaji rupanya ada masalah METABOLISME.
Apa tue METABOLISME??
Maksudnya perubahan atau transformasi dari segi fungsi tubuh dan pemakanan. Metabolisme adalah jumlah tenaga ata ukalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas.
Dan Metabolisme setiap orang adalah berbeza, tak sama tau.
Bolehkah kadar metabolisme tersebut berubah?
Sudah tentu. Sekiranya anda sedang cuba menurunkan berat badan mahupun hanya untuk mengekalkan tahap kecergasan anda, meningkatkan metabolisme anda boleh membantu anda mencapai sasaran tersebut dengan lebih cepat.
Macam mana caranya??
Meh kakja share sikit, harap2 dapat membantu.

10 Tip Cepatkan Metabolisme Badan
=============================

1 .Minum Air Secukupnya. Dah biasa dengarkan. Memang benar. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarnyanya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum. Tapi kena minum dengan betul, waktu yang betul disiang hari sebab kita ada aktiviti. Janganla pula sebelum tido minum 3 Liter sekaligus, tue salah yea

2. Jangan lupa suplemen kalsium. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.Kalau nak senang telan jer pil Kalsium..
3. Memakan snek dengan kerap dapat membantu. Sekiranya perut anda sudah mula memulas dan berbunyi, ia bermakna ia memerlukan ‘minyak’. Jika anda tidak makan, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.

4. Tidur yang cukup. Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan metabolisme yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang lebih juga tidak baik tau dan mempunyai kesan yang sama!). Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.

5. Jangan Stress. Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. 7Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

6. Sinar mentari baik untuk kesihatan dan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila anda tidur atau menambahkan berat badan. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit sinar matahari anda juga akan menaikkan kadar jantung anda dan dapat menghirup udara yang segar.

7. Lakukan senaman menggunakan pemberat (weight training). Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Anda tidak perlulah menjadi pengangkat berat seperti atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya anda sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.
Tak pandai kira BMR atau keperluan kalori seharian anda? Dapatkan panduan teliti melalui ebook Panduan Kurangkan 5kg Dalam 5 Minggu.

8. Amik Vitamin C. Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.

9. Sekiranya anda suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baik untuk anda. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya.

10. Minum Teh Hijau atau Teh Oolong.Gantikan cawan kopi atau teh tarik yang kedua itu dengan teh hijau atau teh oolong. Teh hijau dan teh oolong mengandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Anda perlu meminum 4 atau 5 cawan sehari untuk melihat kesannya.


MENGATASI MASALAH SELERA MAKAN ANAK-ANAK





Adakah anda ibu-ibu yang mengalami masalah kurangnya selera makan dikalangan anak-anak,dan membuatkan tidak ada penambahan berat badan yang ideal pada mereka.
Ada juga diantara anak-anak kita bergantung sepenuhnya penyusuan tanpa mahu mencuba makanan lain yang sepatutnya dia ambil apabila umur sudah 6 bulan ke atas. Ada diantara kita merasakan,oh tidak mengapa,mereka masih kanak-kanak dan tidak perlu dipaksa.Anda salah! Ini kerana mereka perlu diperkenalkan makanan lain dan mendapat zat-zat makanan dan nutrisi yang seimbang dengan tumbesaran mereka.
Ibu perlu menyediakan makanan yang berkhasiat mengikut keperluan nutrisi mereka seperti:-

*karbohidrat (nasi, roti, kentang, pasta untuk membekalkan tenaga dan membuat anak rasa kenyang),
*protein (telur, ikan, ayam, daging, susu, tauhu,  tempe untuk pertumbuhan badan, anti bodi dan sistem imun badan.
 *vitamin dan mineral (buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sumber serat.
* lemak (untuk sumber tenaga dan zat bagi melarutkan vitamin A, D, E, K.

Selain pengambilan makanan mengikut piramid makanan, gaya hidup yang sihat turut menyumbang kepada peningkatan berat badan. Bukan sahaja anak yang terlebih berat badan disarankan aktif beriadah tetapi anak yang kurus juga perlu terus digalakkan aktif.  Bagaimanapun anak ini mesti dipastikan mendapat rehat yang cukup.

Oleh itu,rancang pemakanan anak anda dengan menggunakan kaedah yang dapat menaikkan atau meningkatkan selera makan mereka.
Berikut adalah tips-tips yang diharapkan dapat membantu anda:-

Galakkan anak anda untuk duduk di kerusi bayi atau meja makan selama 20-30 minit atau sehingga masa makan berakhir. Walaupun anak anda tidak makan langsung atau hanya makan sedikit selama beberapa minit, kekalkan dia di kerusi bayi atau meja makan selama 20-30 minit. Terangkan kepadanya bahawa dia perlu kekal di meja makan sehingga "ibu dan ayah sudah kenyang". Ini akan mengajarnya apa itu rasa kenyang. Jangan bimbang jika anak tidak makan pada akhir waktu 20-30 minit ini kerana mereka akan berasa lapar dan rasa ingin makan akan dating pada waktu makan yang berikutnya.

Kurangkan gangguan pada waktu makan seperti barang permainan, buku dan televisyen. Ini akan mengganggu proses pembelajaran rasa "kenyang" sewaktu makan kerana mereka hanya akan makan tanpa dapat mengenalpasti rasa "kenyang" jika dibenarkan bermain sewaktu waktu makan.

Puji anak anda jika dia mampu menyuap diri sendiri tetapi kekalkan reaksi neutral tentang apa yang dia makan. Sebagai contoh, ibu bapa tidak seharusnya bertepuk tangan atau menunjukkan reaksi teruja apabila anak mencuba makanan baharu. Perbuatan ini (mencuba makanan baru) bukan "pertunjukan" atau "performance" untuk ibu bapa. Jangan sesekali memberi "upah" makanan ringan contohnya gula-gula sekiranya anak mencuba makanan baharu. Cukup dengan sekadar pujian.

Elakkan menggunakan makanan sebagai hadiah dan ganjaran semasa memujuk atau sebagai tanda kasih sayang.

Jangan paksa atau desak anak anda makan kerana berkemungkinan ia hanya akan membawa kepada masalah dan bukan peningkatan pengambilan makanan.

Sekiranya anak anda tidak makan atau makan dengan amat sedikit sahaja, jangan benarkan pengambilan snek antara waktu makan. Jangan risau, ia tidak membahayakan sekiranya anak anda makan sedikit sahaja pada sesetengah waktu makan dan makan dengan lebih banyak pada waktu makan seterusnya atau keesokan harinya.

Oleh itu,untuk membantu mengatasi masalah selera makan dan masalah berat badan secara tidak langsung anda juga boleh memberikan mereka MEAL SHAKE SHAKLEE.



MEALSHAKE SHAKLEE yang berperisa vanilla ini lengkap dengan 24 jenis vitamin,mineral dan zat yang perlu. Dengan diformulasikan bahan-bahan semulajadi seperti buah-buahan,sayur-sayuran,kacang soya,lactalbulmin (sejenis susu) dan lain-lain lagi. Untuk pengetahuan anda Lactalbulmin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protin yang sangat berkualiti dan mudah diserap kedalam sistem tubuh badan dari peringkat bayi hingga ke dewasa.


Untuk Maklumat Lanjut  dan  Konsultansi Percuma:

Pengedar Shaklee Anda l Norhasliza Rafee l 868943
Whatapps atau SMS l 012-6624161
COD l Kota Damansara,Damansara Perdana,TTDI,Damansara Utama,Kelana Jaya  dan Kawasan Sewaktu dengannya.
FB Fanpage l Vitamin.Ibu 


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Meal Shake Shaklee





Meal Shakes Shaklee adalah merupakan salah satu minuman kesihatan nutrisi yang lengkap  dengan 24 jenis vitamin,mineral dan zat yang perlu. Meal Shakes dihasilkan untuk semua golongan,kanak-kanak,pelajar,ibu mengandung,pengamal diet dan anda yang sibuk bekerja.
Meal Shakes Shaklee diperbuat daripada bahan-bahan semulajadi iaitu buah-buahan,sayur-sayuran,kacang soya,lactalbumin dan lain-lain.

Lactalbumin adalah protein yang dihasilkan oleh 8 kumpulan protein. Lactalbumin adalah protein premier dalam susu ibu. Turut hadir dalam protein ini adalah kuantiti besar asid amino cysteine . Kompaun ini berfungsi untuk membantu meningkatkan sistem imun. Asid amino ini diperlukan dalam badan, tetapi badan tidak boleh menghasilkan sendiri. Kelebihan lactalbumin ini membantu kanak-kanak yang kurang selera makan dan menambah seleranya serta seterusnya meningkatkan berat dan perkembangan normal anak anda.

Sangat sesuai untuk anda yang mengalami masalah berat badan dan kanak-kanak yang tidak ada selera makan.

Sangat sesuai dijadikan minuman ketika sarapan,dengan nutrisi yang lengkap membolehkan anda melakukan aktiviti seharian dengan bertenaga dan tanpa rasa bersalah.
Walaubagaimanapun, Meal Shakes Shaklee mengandungi NonFat Dry Milk. Sekiranya kanak-kanak mempunyai alergi terhadap produk tenusu atau CMA (Cow Milk Allergy), disarankan tidak mengambil produk ini.


FACTS ABOUT MEAL SHAKES
  •  Complete Nutrients - Provides 24 types of A to Z essential vitamins, minerals and trace minerals. Deficiency in trace minerals will affects the absorption of vitamins and causes inactive enzymes. It also contains soy lecithin that works hand-in-hand with fat soluble vitamins.
  • Supplies Key nutrient to cells - Rich in protein (contain no lactose) that helps in forming skin, nails, hair, organs, blood, immunised cells etc.
  • Aids in Growing Up - Contains folic acid, biotin, rich in calcium and magnesium that are needed for building bones and cells in the growing up process.
  • Anti-Oxidants - Contains vitamins A, C, E, zinc, selenium which are the anti-oxidant components for anti-ageing.
  •  Restore skin complexion - Contains complete vitamin B-Complex, iron, copper to form healthy red blood cells, thus improves the skin colour complexion. Detoxification - Rich in soluble fibre that helps the (peristalsis of colon and stomach/bowel movement) to excrete excess fat and waste from the colon and stomach.
  • Great Taste for young and old - Delicious drink with natural fructose; quick replenishment of the necessary nutrients for the body; contain no artificial colouring and artificial sugar.

Setiap bancuhan Shaklee Meal Shake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat. 
Naturally good nutrition n great taste.No artificial flavor,colors,sweeteners or preservatives added..
  • a wholesome instant breakfast
  • a delicious, inexpensive meal in hurry
  • a nutrition packed meal supplement
  • a delectable snack any time
  • an ideal meal for people watching their weight or controlling total fat cholesterol and sodium
dBerperisa Vanilla,sangat sedap apabila dibancuh begitu atau dicampur dengan minuman kegemaran, dan
juga boleh dijadikan smoothies yang pastinya akan kegemaran anak-anak.

DDapatkan segera daripada saya

hHarga: RM113.75  Berat: 554gram

Untuk Maklumat Lanjut  dan  Konsultansi Percuma:

Pengedar Shaklee Anda l Norhasliza Rafee l 868943
Whatapps atau SMS l 012-6624161
COD l Kota Damansara,Damansara Perdana,TTDI,Damansara Utama,Kelana Jaya  dan Kawasan Sewaktu dengannya.
FB Fanpage l Vitamin.Ibu 


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Makan Vitamin Tapi Tidak Berkesan

Ada di antara kita mengeluh dan berasa kecewa kerana makan vitamin tetapi tidak berkesan. Apakata kita 'Check' semula pengambilan air kosong dan gaya hidup kita. Di harapkan ini dapat membantu anda.

  • Kurangnya pengambilan air kosong.

Ada diantara kita yang lebih gemarkan minum minuman berperisa seperti milo,nescafe,sirap dan sebagainya daripada minum air kosong. Tetapi pernahkah kita terfikir,pengambilan minuman berperisa ini lebih banyak kesan negatifnya. Ini adalah kerana kandungan gula di dalam air tersebut lebih-lebih lagi minuman berkarbonat. Air manis ini menyumbangkan peningkatan kepekatan gula dalam darah dan menyebabkan kegemukan.
Kita disarankan mengamalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.

  • Elakkan makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa.
mengambil vitamin yang banyak pada satu masa boleh menyebabkan peningkatan kepekatan darah pada masa-masa tertentu. Ramai diantara kita mengamalkan seperti ini kerana merasakan mudah dan makan sebelum tidur. Apabila kita tidur,pengambilan air kosong akan kurang.
Oleh itu,agihkan atau buat satu jadual pengambilan vitamin mengikut kesesuaian dan keperluan supaya kepekatan darah tidak akan meningkat secara mendadak pada satu-satu masa.
Di samping itu juga,ini dapat membantu buah pinggang agar tidak dibebani pada suatu masa sahaja.
  
  • Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.

Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan dan di bawah pemantauan doctor, elakkan pengambilan ubat dan vitamin secara serentak kerana ini boleh menyebabkan darah tidak menyerap vitamin dengan baik akibat kecelaruan darah.
Oleh itu, anda disarankan menyediakan satu jadual masa pengambilan ubat dan vitamin.
Contohnya,sekiranya ubat doctor diambil sebelum makan,vitamin pula diambil selepas makan atau jarakkan pengambilan ubat dan vitamin dalam satu  hingga dua jam.

  • Kurangkan pengambilan kafien dalam diet harian.
Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan? Maka pengambilan minum yang berkafien yang tinggi secara berterusan boleh mengganggu penyerapan vitamin yang kita amalkan selama ini. Maka kita tidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkan vitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.


  • Pantang larang makan vitamin.
Tahukah anda pengambilan multivitamin(e.g VITALEA) yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama air susu? Ini kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri. Tahukah anda vitamin E(VITAMIN E dan GLA SHAKLEE) tidak boleh diambil bersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan manusia. Ada beberapa lagi yang perlu kita ketahui seperti pengambilan Alfalfa tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal kehamilan.

  • Pengambilan Vitamin Secara Istiqamah

Untuk  mendapatkan kesan yang baik,pengambilan vitamin ini adalah baik secara berterusan bukannya hari ini makan dan esok tidak. Ambil vitamin mengikut jadual dan teratur,barulah anda dapat merasai kesan.
Walaupun begitu,cepat atau lambat kesan vitamin itu bergantung juga pada badan individu tersebut. Ini adalah kerana,setiap badan manusia itu berbeza kerana factor pemakanan dan gaya hidup juga berbeza.

TIPS UNTUK IBU MENYUSU.

Makanlah vitamin yang fokus untuk membantu ibu menjayakan penyusuan. Walaubagaimana pun,fahami juga konsep penyusuan seperti "DEMAND AND SUPPLY"  dan sebagainya untuk memastikan anda dapat menjayakan aktiviti penyusuan. Utamakan niat yang utama. Supaya tidak terlalu banyak vitamin yang anda amalkan dan dikhuatiri pengambilan air tidak sekata. Sekiranya anda membeli, maka dapatkan jadual makan yang betul dan pastikan anda tahu setiap fungsi kebaikan vitamin yang anda beli!


PEPPERMINT GINGER PLUS



Peppermint Ginger Plus adalah gabungan 4 herba iaitu Daun Pudina, Halia, Adas dan Cekur Manis.Merawat atau mencegah masalah loya,gastrik,mabuk laut,sendawa dan penghadaman.

Kebaikan setiap herba

1.Pudina
  • Mempunyai kesan penenang yang dapat melegakan otot perut seterusnya membantu dalam penghadaman,mabuk laut/darat,sakit gastrik,pedih hulu hati dan cirit-birit.
  • Selain itu, pudina juga melegakan kesan sampingan seperti muntah dan masalah selera makan yang timbul akibat daripada rawatan kemoterapi.
  • Pudina dapat merangsang pengeluaran peluh dan oleh itu,ianya dapat membantu masalah demam apabila seseorang itu dijangkiti selsema.
  • Kesegaran pudina juga membantu pemikiran menjadi segar dan lebih fokus.


2.Halia
  • Merupakan satu remedy dalam masalah angin dan melegakan ketidakselesaan perut dan usus,sakit akibat haid,loya dan mual angin ketika mengandung dan semasa pantang.
  • Satu kajian  di United Kingdom telah dibuat dan kajian menunjukkan bahawa halia menghalang muntah selepas pembedahan (pesakit wanita).
  • Penyelidik Switzerland pula mendapati halia adalah remedy yang berkesan ketika mabuk laut.

3.Pokok Adas (fennel)
  • Membantu dalam masalah alergi pada saluran usus,melegakan sakit perut dan gejala flu.
  • Orang-orang Eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan masalah kembung perut.

4.Cekur Manis (Anise)
  • Melegakan masalah pencernaan dan sakit ketika haid,batuk dan kahak.
  • Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan.
  • Melegakan haba di musim panas dan lembap
  • Memberikan peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.


Harga: RM 45, Kandungan: 90 Tablet.

Pengedar Shaklee Anda l Norhasliza Rafee l 868943
Whatapps atau SMS l 012-6624161
Email l eja_se@yahoo.co.uk
FB Fabpage l Vitamin.Ibu

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.