ATASI GASTRIK KETIKA HAMIL/MENGANDUNG DENGAN SHAKLEE

"Sebelum nie saya tidak pernah kena gastrik,tetapi bila mengandung saya asyik gastrik"

Ini adalah antara dialog yang sering diutarakan oleh ibu-ibu yang hamil. Begitu juga penulis. Ketika hamil anak yang ketiga,saya acapkali diserang gastrik.

Rasa loya dan muntah,juga rasa panas dan pedih hulu hati seperti terbakar dapat dirakan pada bahagian bawah tekak sehingga ke bawah tulang dada.
Apabila berjumpa doktor dan membuat sedikit kajian berlaku kerana kesan perubahan hormon,LES (Lower Esophageal Sphingeal) telah menjadi lembut dan menyebabkan 'kebocoran' ketika makanan diproses. Ini menyebabkan asid akan keluar dan naik semula ke dalam esofagus.

LES adalah otot yang berada di antara perut dan esofagus dan berfungsi menghalang makanan yang diproses di dalam perut tidak akan masuk semula ke dalam esofagus.

Tips Mengurangkan Rasa Gastrik


  • Menjaga pemakanan

Elakkan makan makanan yang berempah,pedas,berminyak,minuman panas,kopi,teh dan arak


  • Jauhi asap rokok

Nikotin di dalam rokok boleh menyebabkan gastrik bertambah teruk walaupun anda bukan seorang perokok.Ingat,menghidu asap rokok adalah lebih berbahaya daripada merokok.


  • Kedudukan badan

Duduk dengan tegak dan berdiri. Elakkan dari banyak berbaring dan bongkokkan diri ke hadapan kerana boleh menyebabkan keadaan lebih teruk.


  • Tidur

Sebelum tidur,pastikan anda telah makan dan minum 3 jam awal,kerana makanan yang tidak diproses dengan baik menyebabkan esofagus anda menjadi bengkak dan LES juga tidak dapat bekerja. Ketika tidur,pastikan juga anda tinggikan bantal 10-15 cm dari paras dada.


  • Jangan ambil sebarang ubat penahan sakit.



Jika keadaan bertambah teruk,berjumpalah doktor dengan segera. Anda juga boleh mengambil vitamin Shaklee untuk merawat masalah anda.




Ostematrix
Berfungsi membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati.

Peppermint Ginger Plus.
Mengandungi herba yang asli pudina,halia,jintan hitam dan jintan manis yang dapat melegakan ketidakselesaan perut anda.

Energising Soy Protein (ESP)
ESP ini adalah berasaskan soya dan juga protein yang bersifat alkali dan dapat meneutralkan asid . Nutrien protein membantu membina sel-sel badan yang baru menggantikan sel yang telah rosak dihakis oleh asid hidroklorik semasa proses pencernaan makanan.



Pengedar Shaklee Anda l Norhasliza Rafee l 868943
Whatapps atau SMS l 012-6624161
Email l eja_se@yahoo.co.uk
FB Fabpage l Vitamin.Ibu

2 comments:

  1. nice one..terima kasih berkongsi ija..semoga ibu dan baby sihat2 aje k ;)

    Atasi Masalah Kolesterol Secara Semulajadi

    ReplyDelete
  2. Titanium Dog teeth - Titsanium Art
    The Tiger teeth are suitable for used ford edge titanium playing the teeth of other dog titanium blade teeth. These teeth can seiko titanium be used for free titanium trim reviews or for the treatment ford edge titanium 2019 of osteoporosis.

    ReplyDelete