MASALAH KURANG BERAT BADAN/WEIGHT GAIN


Dah makan banyak tapi masih terlalu kurus?dh cuba pelbagai produk tapi hasil tetap sama?

Sebelum itu anda perlu tahu BMI yang ideal untuk diri anda.

18.5 atau kurang  kurang berat
18.5 - 24.99         Normal
25 - 29.99            Overweight
30 - 34.99            Obesiti (Kelas 1)
35 - 39.99            Obesiti (Kelas 2)
40 atau lebih        Morbid Obesitii


Makan banyak bukanlah satu penyelesaian, sebaliknya amalkan makan makanan yang sihat dan apa yang penting kesihatan diri. 

Kenali punca masalah 'underweight'

Kurang pengambilan makanan
Rasa macam dah makan banyak tetapi sebenarnya tidak. Biasanya masalah ini terjadi dikalangan kaum wanita. Sepinggan nasi tidak mampu dihabiskan tetapi  merasakan sudah makan banyak.

Masalah penyakit; Mental dan fizikal
Antara penyakit yang boleh menyebabkan 'underweight' adalah anorexia nervosa,Bulimia nervosa,Inflammatory Bowel Disease*,kegiatan sukan yang keterlaluan dan remaja(ketinggian meningkat tetapi berat sebaliknya)

Keturunan
Setengah antara kita sudah keturunan kurus,maknanya,mak,ayah,nenek,datuk dan adik-beradik kurus. Ini adalah kerana kadar metabolisme badan tinggi. Badan tidak menyimpan banyak kalori sebagai lemak tetapi sebagai tenaga.


Atlit.
Kenapa atlit? Kerana atlit akan menghabis masa berjam-jam untuk membuat latihan sehari untuk memastikan sentiasa 'keep fit',ini akan membuatkan kalori akan dibakar dengan banyaknya.

**Inflammotary Bowel Disease atau radang usus,satu penyakit dimana usus menjadi bengkak dan makanan tidak dapat diproses dengan baik. Kesannya,penghidap radang usus mengalami cirit-birit yang teruk dan mengalami kehilangan berat badan dengan banyak.

Nasihat saya,sekiranya anda mengalami masalah kurang berat lebih badan,berjumpalah dengan doktor terlebih dahulu dan kenalpasti masalah anda,sama ianya adalah satu penyakit. 

Kesan daripada masalah ini,akan menyebabkan anda kekurangan stamina dan lemah daya imuniti dan mudah dijangkiti kuman. 

Untuk mengatasi ini, anda dinasihatkan jangan mengambil kalori yang rendah. Tambahkan jumlah tenaga kalori dengan menambah makanan berasaskan karbohidrat seperti wholegrain,kekacang dan buah-buahan. 
Dan yang penting ambil makanan yang berkhasiat dan bukannya makanan segera,junk food dan sebagainya yang boleh menyebabkan penyakit.


Supplemen Shaklee yang dicadangkan.

  1. MEALSHAKE
  2. VITALEA
  3. B.COMPLEX


Dapatkan konsultansi dan harga yang terbaik daripada saya.


Pengedar Shaklee Anda l Norhasliza Rafee l 868943
Whatapps atau SMS l 012-6624161
Email l eja_se@yahoo.co.uk
FB Fanpage l Vitamin.Ibu 

No comments:

Post a Comment